Sälen!

image148

Igår var det friluftsdag med skolan och jag valde att åka till sälen. Efter att ha läst den här artikeln i Aftonbladet såg jag fram emot en solig och skön dag i backen.

Idealiskt skidväder för sportlovsfirare

Sol, minusgrader och snö i backarna.

Årets första sportlovsfirare kan vänta sig ett idealiskt skidväder.

- Speciellt Sälenfjällen och Åre kommer att få fint väder med goda skidförhållanden, säger Alexandra Ohlsson meteorolog på SMHI.

Familjer i Jönköping, Östergötland, Halland och Västra Götaland ger sig under veckan ut på efterlängtade sportlovssemestrar.

Stannar man hemma i Sverige och planerar skidåkning i fjällen kan man få chans till att njuta av perfekt skidväder.

Även om ingen snö väntas falla blir det soligt väder och ett par minusgrader i norra Sverige och kring fjällen i Dalarna under hela veckan.

- I Sälen och Åre blir det riktig fint väder under tisdagen. En del hårda vindar kommer in över Norrland på onsdagen, men annars ser det fint ut resten av veckan också, säger Ohlsson.

Och snödjupet i backarna är det inget fel på. Störst snödjup just nu har Fjätervålen i Idre med 110 centimeter snö i backarna. Tandådalen/Hundfjället i Sälen har 105 centimeter snö i backarna.

Åre har något lägre snödjup med 60 centimeter i backarna, men 100 av 103 backar är öppna.

Skidanläggningarna i de allra nordligaste delarna av Sverige har dock en del problem med snödjupet. Riksgränsen har stängt två backar och i Björkliden är bara två av fem backar öppna.

Inga skidor i söder

Men i södra Sverige blir inte skidvädret lika härligt.

- Över Götaland och Svealand driver mycket moln in och man får räkna med en del plusgrader. Under veckan spricker dock vädret upp, säger Ohlsson.

Men någon ny snö kommer inte att falla under veckan. Så om man vill njuta av varm choklad i backen eller blåbärsoppa i skidspåren bör man ta sig upp till fjälltrakterna.

3 bussar åkte kl 06 från Vasaskolan och det var trötta elever och lärare som satte sig i bussarna. Jag och Westlund sysselsatte oss större delen av resan med att kolla på filmen Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street  på min ipod. Det var en musikalfilm som var ganska hemsk men det som gjorde den bra var att min favoritskådis Johnny Depp var med.

image144


Sen var det dedär med vädret också. Så fort det blev ljust, vilket det blev efter ca halva resan, var det soligt. När vi kom fram till Lindvallen, som är den första anläggningnen i Sälen var det strålande solsken. Vi skulle åka i Tandådalen/Hundfjället och eftersom jag aldrig vart i Sälen tidigare trodde jag att vi var framme, men jag fick snabbt reda på att det var 17km kvar. Och självklart så blir det alldeles molnigt och dimmigt när det var endast några kilometer kvar till Tandådalen. Man åker fyra timmar i en bussjävel och det är sol hela vägen. Men när man har 10 min kvar försvinner solfan.

image145

Men det var väl inte hela världen, blev trots ca 20 meters sikt i backen, en riktigt lyckad dag. Gott om svarta backar och för första gången i livet fick jag testa på dubbelt svart backe. Det var alltså Väggen, med 45 ° lutning. Brant var det, men inte så brant som jag hade trott det skulle vara. Däremot var det rejält isigt i backen. När vi var påväg upp i liften fick vi syn på en tjej som åkte i Väggen. Efter endast några meter ramlade hon och gjorde två fina kullerbyttor, sedan lossnade ena skidan. Men tjejjen fortsatte att glida ner för backen(och det var nu vi insåg hur brant det egentligen var). Ca halvvägs ner flög nästa skida av men inte heller nu tog det stopp för henne. Först när hon hade glidit de 600 metrarna, som backen är, tog det stopp. Jag,Westlund och Kellner fick oss iaf ett gott skratt.

image149

Vi fick lunchbiljetter till en restaurang som hette Bakfickan och där fick man välja på tacobuffé, pizzabuffé, pasta och pannkakor. Gratis läsk var det också.Det tog slut på Cola direkt nästan, men konstigt hade det vart annars för det är ju inte var dag som tonåringar bjuds på fri cola. Efter några pizzaslices och massa nachochips hade jag fyllt på med tillräckligt med bränsle för att klara resten av dagen.

image146

Efter lunch blev det ännu mer åkning och vi hittade lite sköna offpist-ställen. Backarna var isiga och dåligt preparerade så det var lite synd, men man ska väl inte klaga. Klockan tickade på och 15.30 åkte vi tillbaka mot bussen. Vi packade in grejjerna i bussen sen gick vi till ICA som låg alldeles bredvid backen. Sen väntade en 4 timmar lång resa hem till barmarken igen.

image147


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hundfjället suger ! :P har vart där så länge jag kan minnas, as tråkigt ;)

2008-02-15 @ 15:03:15
URL: http://frokenjohanna.blogg.se
Postat av: haha!

vad är det festlund dricker? ;)

2008-02-16 @ 17:08:29
Postat av: Marcus

svar: saft såklart :O vad annars ;)

2008-02-16 @ 17:20:42
URL: http://marcusaxelsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0